مکانهای مورد بازدید گردشگران و زائرین مشهد

مقدمه :

زائرین گرامی پس از زیارت بارگاه امام رضا (ع) مکان های زیارتی و سیاحتی مورد نظر خود را انتخاب و به ترتیب اولویت از این مکان ها دیدن بعمل اورده اند .

شهر غذا که توجه اکثر زائرین را به خود جلب نموده است یکی از مکان هایی می باشد که بیشترین مراجعه کننده را در این اواخر داشته و زائرین از غذاهای سنتی و بومی آن بسیار اتقبال نموده اند .

مناطق دیدنی و ییلاقهای اطراف مشهد ، روستاهای اطراف نیز از مکانهای پر بازدید کننده بوده که با توجه به نقش سرمایه گذاری در این مکان ها جذب توریست نیز در آن بسیار بیشتر خواهد شد .

اما پارکهای بازی که چون اکثر زائرین به همراه خانواده بوده این مکان ها نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته و پارکهای بازی نیز با جذب سرمایه گذاری بیشتر می تواند نقش توریستی بیشتری را داشته باشد .

بودن پارکهای آبی بزرگ در سطح کیفی خاورمیانه که در مشهد در دهه اخیر بسیار افزایش داشته از مکانهای پر بازدید کننده توسط زائرین و توریسم بوده که حتی از نقاط بسیار دور ایران برای دیدن این پارکها جذب توریست شده است .

مراکز خرید و سوغات آن که شامل : پوستین‌ دوزی ، ارغوان بافی ، گلیم بافی ، قالی مشهد ، انگشتر و زینت‌آلات فیروزه و عقیق ، زعفران و زرشک ، ادویه هفت قلم ، سفره صلوات و .... نیز از بازارهای پر بازدید کننده توسط زائرین بوده است .

پیست ماشین سواری و موتور و اخیراً شتر مرغ سواری از جاذبه های توریسمی و بازدید زائرین می باشد .

 

 

شهرغذا

 

 

منوی ویژه رمضان : سوپ , پنیر و سبزی , زولبیا و بامیه , چای , شله زرد و ماقوت

نفری 5 هزار تومان

 

نام رستوران

شهر غذا

تلفن

05138468100

آدرس

بلوار تلویزیون - مقابل صدا و سیما

ساعت کاری

12:30 ظهر الی 15 و 20 الی 23

هزینه سرویس

 

امکانات

-

جای پارک

به راحتی

ظرفیت

500

پیک

ندارد

سالاد بار

دارد

دسر

ندارد

رزرو تلفنی

دارد

صبحانه

ندارد

شبانه روزی

نیست

پرداخت با کارت عابر بانک (POS)

دارد

-  مشهد و خراسان رضوی پس از تهران بزرگترین قطب صنایع غذایی در ایران است.

- خراسان رضوی بزرگترین قطب صنایع غذایی کشور عراق است.

بزرگترین آزمایشگاه صنایع غذایی خاورمیانه در مشهد واقع است.

- خراسان رضوی بزرگترین تولید کننده زعفران در جهان و بزرگترین قطب فرآوری و بسته بندی و صادرات زعفران در خاورمیانه است.

- خراسان رضوی با ۷۵ درصد تولید کشور بزرگترین قطب تولید رب گوجه فرنگی در کشور است.

بزرگترین کارخانه تولید کننده نان صنعتی در خاورمیانه و نیز دومین کارخانه بزرگ تولید کننده این محصول در خراسان رضوی واقع شده است.

- برای نخستین بار در ایران در مشهد از برگ زیتون برای تولید چای با خواص درمانی ویژه استفاده شده است.

 

"هرکاره" نام ظرف سنگی مخصوصی است که از قدیم الایام به منظور پخت غذا در منطقه توس (مشهد) و از کوههای گرانیتی (و سرپانتین) جنوب این منطقه مانند "کوهسنگی" و کوههای "خلج" تراشیده میشده است. طبخ غذا در این ظروف سنگی، طعم آن را بسیار لذیذ و گوارا می نماید. امروزه از "هرکاره" بیشتر برای پخت آبگوشت (دیزی) استفاده میشود که در منوی اغلب رستورانهای سنتی و ایرانی مشهد به نام "دیزی سنگی" موجود بوده و غذایی بسیار لذیذ است. این ظروف سنگی همچنین به عنوان سوغات مشهد در بیشتر فروشگاه های عرضه سوغات و صنایع دستی این شهر (بخصوص فروشگاههای اطراف پارک کوهسنگی) عرضه میشود. سنگتراشی در گذشته یکی از مشاغل عمده در شهر مشهد بوده و راسته ای به نام بازار سنگ تراشها را در بافت قدیم مشهد بخود اختصاص داده بوده است. استفاده از "هرکاره" علاوه بر بهتر شدن طعم و کیفیت غذا، به دلیل جنس خاص سنگ آن، مواد معدنی مفید برای بدن انسان را تامین کرده و نیز به سریع و سالم پخته شدن غذا کمک میکند.

"هرکاره" واژه ای کهن در منطقه توس است، بطوری که حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز در شاهنامه بارها از این واژه استفاده کرده است: "به هرکاره چون شیربا پخته شد / زن و مرد زان کار پردخته شد" و یا "بيامد زن از خانه با شوي گفت / که هرکاره و آتش آر از نهفت" و یا "کنون تا بدوشم ازين گاو شير / تو اين کار هرکاره آسان مگير"

گذشته از این در روایت است که حضرت رضا (ع) هنگامی که به کوهی در سناباد (کوهسنگی یا خلج) رسیدند، توقف فرموده و این ظروف سنگی را با دعای خود متبرک فرمودند:

شیخ صدوق از قول اباصلت هروی نقل كرده است كه "فلمّا دخل سناباد استند إلى الجبل ..." كه ترجمه فارسی آن چنین است: هنگامی که حضرت امام رضا علیه السلام به سناباد وارد شدند، به کناره‌ی کوهی نزديك سناباد که از سنگش دیگ و دیگچه‌‌های سنگی درست می‌کنند رسیدیم، امام به تخته سنگي از كوه تکیه زدند و و رو به آسمان فرمودند:

"خداوندا! مردم را از این کوه سود برسان و غذاهايي را كه مردم در دیگ ها و ظرف‌های سنگی این کوه می‌پزند، برکت عطا فرما."

سپس دستور دادند دیگچه‌هایی از همان سنگ برایشان بیاورند و فرمودند: "غذای مرا در هیچ ظرفی نپزید، مگر در همین ظرف‌های سنگی."

بدین لحاظ و به سبب دعای خیر حضرت رضا (ع)، غذاهای طبخ شده در "هرکاره" و من جمله "دیزی سنگی" معروف مشهد را می توان منحصر بفردترین غذای ایرانی دانست که مورد عنایت آن حضرت قرار گرفته است.

 

 

غذاهاي سنتي مشهد؛ مطلوب زائران داخلي و خارجي

بیشتر هتل‌داران مشهدي می‌گویند زائران خارجي مشتاق خوردن شیشلیک و آبگوشت مشهدي و بسياري از زائران داخلي هم خواستار صرف شله مشهدي هستند.

 

به گزارش گروه جامعه شهرآراآنلاین، اين روزها زائراني كه به مشهد مي‌آيند، يكي از بهترين تجربه‌هاي سفر خود را خوردن غذاهاي سنتي مشهد عنوان مي‌كنند. در اين ميان زائران خارجي مشهد به‌خصوص عرب‌زبانان بیشتر سراغ آبگوشت، شيشليك، شله و كباب كوبيده را در این شهر مي‌گيرند.

محبوب‌ترين غذها؛ شيشليك و شله

شيشليك نوعی کباب مرغوب است و نه فقط در ایران، بلکه در روسیه، مغولستان و لهستان هم محبوبیت دارد. شیشلیک اصل از گوشت بره تهیه می‌شود اما با توجه به علائق محلی ممکن است گوشت استفاده شده در آن  متفاوت باشد.

مسافران بسیاری ترجیح می‌دهند برای خوردن شیشلیک به ييلاقات اطراف مشهد بروند اما در شهر مشهد هم رستوران‌های معروفي هست که شیشلیک و چلوماهیچه مرغوبی دارند.

بر اساس تحقيقات ميداني، پس از شیشلیک، معروف‌ترین غذای شهر مشهد شله است. شله خوراکی آماده شده از لوبیاهای سفید، قرمز و چیتی به همراه نخود، بلغور گندم، برنج و گوشت است که پس از چند ساعت قل زدن روی اجاق چیزی شبیه حلیم می‌شود. شله مشهدی را باید نوعی آش دانست. این غذا بیشتر در مراسم مذهبی یا سوگواری در بین مردم توزیع می‌شود. مردم مشهد به‌ندرت این غذا را در خانه می‌پزند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 4 شهريور 1394برچسب:, | 14:5 | نويسنده : سعيد داغستاني |